Langkau ke kandungan utama

Cara Merawat Resdung Mengikut Petua Tradisional

Cara Merawat Resdung Mengikut Petua Tradisional

 

 

Istilah Perubatan Tradisional - Ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.

Istilah Saintifik - Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.
Resdung adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai penyakit hidung. Salah satu punca gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria keatas hidung dan rongga disekelilingnya.
Dianggarkan hampir 25% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius. Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhigus atau tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi, kelumumur yang berterusan walaupun bermacam syampu dan ubat telah digunakan. Penyakit resdung juga dikenali 'sinusitis'. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta. Manakala untuk orang  dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.

 

 

Cara merawat resdung

Terdapat beberapa cara merawat resdung yang boleh anda pertimbangkan. ia bagi memastikan tahap resdung anda tidak berada pada tahap yang kronik yang mungkin akan menyebabkan maut. Berikut merupakan cara merawat resdung pada masa kini yang boleh anda gunakan:-

1. Pengambilan antibiotik

Kebanyakan kes sinusitis disebabkan oleh virus ia diselesaikan tanpa antibiotik. Namun, jika gejala ini tidak diselesaikan dalam tempoh 10 hari, amoksisilin adalah antibiotik yang boleh digunakan untuk merawat. Fluoroquinolones, dan antibiotik makrolida yang lebih baru seperti clarithromycin atau tetracycline seperti doxycycline, digunakan pada mereka yang mempunyai alahan teruk untuk penisilin. Ia merupakan cara merawat resdung yang boleh anda dapatkan di farmasi atau hospital yang berdekatan dengan rumah anda.

2. Kortikosteroid

Untuk sinusitis akut, kortikosteroid intranasal boleh juga digunakan untuk merawat penyakit resdung. Ia merupakan satu cara merawat resdung yang kurang efektif tetapi masih lagi boleh digunakan untuk mencegah. Spray kortikosteroid boleh membantu dalam kes-kes yang berulang, tetapi ini memerlukan pengawasan preskripsi dan perubatan.

3. Pembedahan

Isu struktur, seperti septum yang menyimpang, mungkin memerlukan pembedahan. Pembedahan juga boleh dinasihatkan jika terdapat polip, atau jika sinusitis telah menjadi lebih teruk dan semua rawatan lain tidak mampu untuk mengatasinya. Jika septum yang menyimpang menyebabkan jangkitan berulang, sebagai contoh, septoplasti akan digunakan untuk meluruskan tulang dan tulang rawan ini. Rawatan masih mungkin diperlukan selepas pembedahan untuk mengelakkan penyakit sinusitis atau resdung ini kembali.

Petua tradisional Cara merawat resdung  

Rawatan-rawatan yang telah dinyatakan diatas, mungkin segelintir individu agak kurang mampu untuk mendapatkan rawatan tersebut. Tidak mengapa, disini kami menyediakan beberapa cara merawat resdung menggunakan kaedah tradisonal ataupun satu cara yang boleh anda lakukan dirumah. Berikut merupakan cara merawat resdung menggunakan kaedah tradisional:-
tanda-tanda resdung

Cuka Epal dan Madu

Cara merawat resdung adalah dengan mengamalkan pengambilan cuka epal dan madu. Ambil tiga sudu cuka epal, masukkan ke secawan air panas atau teh. Tambah limau dan madu secukupnya, lalu minum tiga kali sehari.

Kunyit dan Halia

Kunyit mempunyai sifat anti-inflamasi semulajadi dan antioksidan. Apabila digabungkan dengan halia yang dibancuh bersama teh, maka minuman hangat ini dapat membantu mencairkan mukus pada hidung serta membantu mengurangkan tekanan di kawasan wajah akibat sinus. Cara merawat resdung ini mempunyai kesan positif lain iaitu halia, yang bertindak menenangkan perut anda.

Limau Nipis dan Daun Pandan

Cara merawat resdung yang seterusnya ialah menggunakan campuran limau nipis dan daun pandan. Caranya, sediakan 8 buah limau nipis dan 10 helai daun pandan. Hiris halus-halus daun pandan. Perah buah limau hingga menghasilkan air limau yang banyak. Campurkan air perasan limau dengan daun pandan. Ramas daun pandan tersebut beberapa minit sehingga air berubah menjadi kehijauan. Tapiskan sehingga tinggal air sahaja. Basuh atau cuci muka terlebih dahulu dan bilas air tadi ke wajah anda. Lakukan setiap 3 jam untuk hasil yang lebih baik. Setelah selesai anda boleh cuci wajah dengan air biasa.

Lidah Buaya

Lidah buaya juga merupakan cara merawat resdung yang berkesan. Ia boleh digunakan untuk mengubati resdung kerana ia mengandungi sifat antiseptik. Cara menggunakan lidah buaya ini adalah dengan menitiskan lendir atau gel lidah buaya pada hidung anda. Untuk kesan yang lebih baik, minum rebusan lidah buaya ini.

Tuam Tuala Pada Muka Dengan Air Panas

Cara lain yang anda boleh amalkan adalah dengan menuam tuala di bahagian pipi dengan air panas atau air suam tersebut. Panaskan air, sehingga mendidih dan tuamkan tuala di bahagian muka anda. Cara ini dapat membantu mengeluarkan lendir yang terkumpul di bahagian bawah mata dan kawasan sekitar hidung. Ia merupakan cara merawat resdung yang sememangnya anda boleh lakukan dirumah.

Sedut Wap Air Panas

Cara merawat resdung yang seterusnya ialah dengan sedut wap air panas. Caranya adalah rebus air mengikut saiz bekas anda, lalu campurkan dengan air garam buluh sehingga mendidih. Letakkan kepala anda 30cm di atas air, lalu sedut wap tersebut. Untuk kesan yang lebih baik, anda boleh menutup kepala dengan tuala yang menutup wap air panas. Lakukan selama 15 minit sebanyak tiga kali dalam sehari sehingga resdung reda.
images (23)

Hidrasi

Minum banyak air mineral. Cecair ini akan bekerja membantu mendorong lendir keluar. Elakkan minum alkohol, kafein, minuman manis, dan jangan merokok. Sekiranya anda masih berdegil, ia boleh menyebabkan lendir semakin menebal dan saluran pernafasan semakin tersumbat sehingga mencetuskan keradangan yang lebih teruk. Ia merupakan cara merawat resdung yang mudah untuk dilakukan.

Pengambilan garam buluh

Garam buluh merupakan satu cara merawat resdung yang efektif. Khasiat yang terkandung didalam garam buluh ini, tidak dapat disangkal lagi. Ia merupakan makanan tambahan yang mampu mengatasi masalah resdung anda. Bukan itu sahaja, garam buluh ini juga dapat membantu anda dalam mengatasi penyakit kronik seperti darah tinggi, diabetes, tekanan darah tinggi dan sebagainya.
Oleh itu, anda seharusnya peka dengan tahap kesihatan anda terutamanya yang membabaitkan masalah resdung ini. Pilih cara merawat resdung yang bersesuaian dengan anda dan harga yang berpatutan dengan ekonomi pada masa kini. Kesihatan anda merupakan satu kewajipan yang perlu anda jaga dengan betul.

NAK RAWAT CEPAT SEPANTAS 1 MALAM?
 
KINI ANDA BOLEH RAWAT RESDUNG DALAM 1 MALAM SAHAJA.

TANPA PERLU:
1.KELUARKAN KAHAK
2.TENYEH MUKA DENGAN HERBA ATAU LIPAS
3.ASAP MUKA
4TANPA PERLU TINDAK BALAS MENYAKITKAN

WHATSAPP  UNTUK PENEYELESAIAN DALAM 1 MALAM
WHATSAPP 0165242096
WHATSAPP 0165242096
WHATSAPP 0165242096
WHATSAPP 0165242096

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN YANG PERLU DIMAKAN JIKA ANDA ADA RESDUNG

DIET RESDUNG Tahun 2003,aku dah start jadi penghidap resdung tegar. Macam pengidap lain la,aku bangun pagi je dah terbersin-bersin sampai tak cukup nafas.Mata aku asyik gatal,kepala pun gatal asyik nak garu. Tahap resdung aku ni,bila letak je sambal kat lidah terus tangkap 1 kepala dia punya gatal.Tu belum telan lagi. Macam orang lain jugak,resdung ni memang ganggu kehidupan kita.Dekat khalayak ramai pun kerja nak bersin sampai hingus tersembul meleleh.Memang malu la orang tengok.Sapu tangan pulak tak ada..paip air pun tak ada...memang lap dengan baju je la sambil tahan malu. Lepas dapatkan nasihat dari pakar,aku disuruh amalkan diet untuk kurangkan simptom resdung dan makanan yang aku kena banyak makan untuk bantu kurangkan resdung. Ni aku share antara menu diet yang WAJIB elak dan WAJIB makan: WAJIB ELAK: 1.Gula Proses 2.Makanan berlemak "jahat"-cheese,susu,pizza atau berasaskan daging 3.Ajinamoto atau lain-lain penambah perisa. 4.M

14 TEKNIK CLOSE SALE PALING BERKESAN-100%GEERREENNTII

14 TEKNIK CLOSE SALE PALING BERKESAN-100%GEERREENNTII Dulu mungkin tiap kali anda berurusan dengan customer,Anda akan menangis sebab customer tak minat nak beli.LEPAS anda baca cara-cara close sale kat bawah,GERENTI sales anda KeBABOOM PARA PENJUAL di Online pasti tau macam mana rasanya bila jawab semua soalan customer, last2 tetap je customer banyak alasan dan tak nak beli. Pernah kan? Untuk itu belajar teknik closing sangat penting, supaya tahap penukaran (% closing) semakin besar. Jika tahap penukaran besar, customer semakin banyak. Begitu juga sebaliknya. Tahukah anda, 80% orang membeli kerana emosi dan 20% orang memutuskan untuk membeli kerana logik. Untuk itu, kita akan banyak menggunakan pendekatan psikologi supaya jualan boleh maksimum (closing). So, bagaimana ciri-ciri closing? Jika bakal customer bersemangat, banyak bertanya dan menghubungi anda berkali-kali. Kalau dah dapat salah satu ciri closing pada bakal customer anda, barulah buat perkara berikut ni…

Cara Merawat Resdung Mengikut Petua Tradisional

  [Hidung baru Ajai bernilai RM28,000!] TAKUT RESDUNG MAKIN MEREBAK 😱 😱 Bayangkan Kos cecah PULUHAN RIBU kalau biarkan resdung kita tanpa ikhtiar untuk berubat! GEJALA RESDUNG(SINUSITIS) • Hidung selalu tersumbat • Lender dari hidung dan tekak • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan • Gejala alahan hidung seperti bersin,gatal hidung dan sebagainya KEMUDARATAN RESDUNG(SINUSITIS) • Jangkitan nanah dikawasan sekeliling mata • Jangkitan otak • Sakit tekak yang kronik • Jangkitan tulang muka • Menerukkan keadaan lelah • Berdengkur secara kronik • Menyebabkan jangkitan telinga dan tonsil • Alahan hidung • Selsema biasa yang melarat ==================================== KINI ANDA BOLEH RAWAT RESDUNG DALAM 1 MALAM SAHAJA. TANPA PERLU: 1.KELUARKAN KAHAK 2.TENYEH MUKA DENGAN HERBA ATAU LIPAS 3.ASAP MUKA 4TANPA PERLU TINDAK BALAS MENYAKITK